Przydomowa oczyszczalnia

Przydomowa oczyszczalnia
Skalniak na rozsączalni - przydomowej eko-oczyszczalni

poniedziałek, 11 lipca 2011

Przydomowa oczyszczalnia ścieków – Jak zaoszczędzić ok. 4200 pln rocznie.

Artykuł ten przeznaczony jest dla osób, które muszą podjąć decyzję - Szambo albo przydomowa oczyszczalnia ścieków? - Co wybrać ?
Ja też miałem ten dylemat.


Ponieważ w miejscu, gdzie położona jest moja działka nie będzie prędko kanalizacji z całą świadomością zrezygnowałem z budowy szamba skłaniając się ku rozwiązaniu eko.

Po zebraniu informacji o dostępnych na rynku rozwiązaniach, zdecydowałem się na przydomową oczyszczalnię szweckiej firmy z długoletnim doświadczeniem w tej branży wykorzystującej moduły IN DRÄN. Ze strony formalnej wymagano odemnie tylko zgłoszenia w Starostwie , a nie zgody na budowę jak w przypadku szamba.

Co mnie przekonało do tego rozwiązania?

Oczyszczalnia ta spełniała moje preferencje.
1. Na każde warunki gruntowe – gleba mojej działki to iły i glina.
2. Sprawność przy wysokim poziomie wód gruntowych - moja działka miała ten problem.
3. Bardzo mała powierzchnia zabudowy – 1/3 zajmowanej pow. innych rozwiązań.
4. Pojedyńczy drenaż o długośći 5-10mb – w moim przypadku drenaż długości 7,5 mb.
5. Osadnik gnilny bez wymiennych filtrów – potwierdzam.
6. Nie wymagająca stosowania aktywatorów bakteryjnych – potwierdzam.
7. Bezobsługowa – ważne - docenić to można zwłaszcza przed świętami.
8. Najtańsza w eksploatacji – tylko raz na dwa lata trzeba opróżnić osadnik gnilny.
9. Ponad dwukrotnie dłuższa żywotność, niż tradycyjnych oczyszczalni - powyżej 20 lat.
10. Oczyszczalnia ta ma Certyfikat dopuszczający ją do użytkowania na terenie Unii Europejskiej.


Instalacja trwała kilka godzin - widoczny na zdjęciu u góry bloga drenaż był wykonany nad poziomem ziemi ze wzglęu na wysoki poziom wód gruntowych. Przy niskim poziomie wód gruntowych drenaż można wykonać w wykopie, wtedy po zasypaniu i posadzeniu trawy jest on nie do zauważenia. Użytkowaniwe można było rozpocząć zaraz po montażu.

W maju upłynęły dwa lata jak mieszkam i wykorzystuję tę oczyszczalnię. Na drenażu zrobiony jest skalniak - posadzone zostały rośliny płożące co stanowi element dekoracyjny dzialki – mało kto wie, iż pod spodem jest drenaż przydomowej oczyszczalni ścieków.


Koszt inwestycji zależy od ilości stałych mieszkańców domu, warunków gruntowych ( szybkość wchłaniania wody przez glebę)oraz wielkości zestawu jaki jest dedykowany.
W moim przypadku – zestaw dla 5 osób to całkowity koszt inwestycji 13tys. pln za komplet materiałów, w tym żwir plus sprzęt, czyli koparka (stan na marzec 2008 r.). Dotychczas zwrot z zainwestowanej kwoty - to oszczędność na wywozie nieczystości płynnych, która wyniosła 8750pln.
Pozostało do zwrotu 4250pln (13000-8750). Czyli inwestycja zwróci mi się w trzy lata – zgodnie z przewidywaniami dostawcy. Co dwa lata muszę wybrać osad z osadnika gnilnego - to koszt na dzisiaj 175pln.

Gdybym zdecydował się na szambo (zbiornik o pojemności 12m3 w marcu 2008roku) całkowity koszt inwestycji wyniósłby 8000pln. Od momentu zamieszkania skumulowane koszty wywozu nieczystości płynnych wyniosłyby do chwili obecnej 8750pln i w perspektywie czasu będą rosły. O zwrocie z inwestycji nie mogłoby być mowy.

Ważne jest, aby decyzję - szambo czy przydomowa oczyszczalnia ścieków - podjąć przed rozpoczęciem wykonywania kanalizacji z powodu różnicy w poziomie wyprowadzenia rury kanalizacyjnej przez ścianę fundamentową dla obu rozwiązań.



Należy również zasięgnąć informacji w Urzędzie Gminy – Czy istnieje możliwość dotacji na wykonanie przydomowej oczyszczalni ścieków? Moja gmina przyznaje obecnie taką dotację. Ja nie mogłem skorzystać, byłem niestety szybszy.

Autor: Ronson
www.wszystkoobudowieekodomu.blogspot.com

1 komentarz:

  1. Bardzo ciekawy blog. Sporo interesujących zagadnień. A wszystko przejrzyste. Podoba mi się. Pozdrawiam:)

    http://www.zbiornikitempo.pl/

    OdpowiedzUsuń